Activitatile directe cu copiii din aceasta perioada

 Perioada octombrie – decembrie reprezinta in cadrul activitatii didactice  perioada de  evaluare si elaborare  a Proiectului de Interventie Personalizat( PIP)  si stabilirea obiectivelor de lucru. Instrumentele  folosite in evaluarea copiilor cu dizabilitate neuromotorie severa sunt intocmite de catre psihopedagogi, logoped, kinetoterapeut  iar domeniile evaluate sunt: autonomie personala, limbaj si comunicare, aspecte logico-matematice si psihomotricitate. Au fost realizate 21 de PIP-uri si au fost stabilite obiectivele de lucru pentru fiecare copil.

Sesiunile de logopedie si kinetoterapie reprezinta un plus in activitatea centrului. Terapia logopedica si kinetoterapie sunt extrem de importante in stimularea globala a copiilor. Se efectueaza individual  iar sedinta  dureaza intre 30 si 45 de minute. Folosirea computerului la logopedie,  adaptarea instrumentelor de lucru si rabdarea terapeutilor dau copiilor un sentiment de siguranta si incredere care conduce pe termen lung la rezultate benefice in procesul de recuperare globala. Logopedul si kinetoterapeutul colaboreaza cu profesorul de la clasa si aduc informatii relevante despre copil care in secventa de lucru de unu la unu poate reactiona total diferit fata de activitatea din grup.

In perioada raportata au fost efectuate 414 de sesiuni de evaluare si terapie kinetoterapie, 78 sesiuni de evaluare si terapie logopedica, si 79 sesiuni de stimulare senzorial-cognitiva.

Transportul efectuat de microbuzul centrului a asigurat buna  desfasurare a tuturor activitatilor cotidiene ale centrului. 4 trasee zilnic, in orarul 7.30-16.30, de luni pana vineri a insumat in perioada raportata: 7.100   km.

Activitatile de socializare

Perioada raportata reprezinta pentru toate structurile de invatamant o perioada extrem de condensata in activitatea curenta. In centru este cu atat mai importanta aceasta perioada deoarece datorita afectiunilor neuromotorii , dupa o vacanta  de 2 luni si implicit o intrerupere a  stimularii copiilor, o luam efectiv, in multe cazuri de la O. Perioada de acomodare cu rutina zilnica pentru copilul cu IMC este un obiectiv pe care il urmarim constant deoarece produce pe termen lung cresterea gradului de autonomie personala.

Faptul ca am avut profesionisti noi in echipa a reprezentat un aspect pe care l-am gestionat cu atentie nu numai din perspectiva adptarii profesionistilor noi la modul de lucru din centru( diferit fata de o structura de stat)  ci si a adptarii copiilor cu profesionistii. Am decis sa „inchidem” centru in sensul iesirilor si derularii activitatilor complementare, actiuni in scoli,  iesiri in spatiul public. Am considerat ca este bine ca mai intai  sa evaluam disponibilitatea profesionistilor noi si abia dupa aceea sa desfasuram actiuni care necesita o pregatire si atentie sporita deoarece fiecare iesire catre scolile de masa este o provocare majora iar noi trebuie sa fim foarte pregatiti  in a securiza fizic si emotional atat copii din centru cat si pe ceilalti copii care in multe cazuri sunt extrtem de emotionati , au multe intrebari si multe initiative pe care trebuie sa le „

Luna decembrie le-a adus multa bucurie copiilor deoarece l-au primit pe Mos Craciun in micuta lor « scoala ».  Mos Craciun a fost insotit de o frumoasa Craciunita, doi prieteni ai centrului, care cunosc foarte bine copiii  si stiu  ca trebuie sa fie rabdatori deoarece cantecele si poeziile sunt spuse usor… cu multa straduinta.  Craciunita a fost la inaltime si i-a ajutat pe copii sa isi primeasca darurile  si sa faca  mult asteptata poza cu Mos Craciun.  In acest an am decis ca parintii sa nu fie prezenti la intalnirea copiilor cu Mos Craciun datorita lipsei de spatiu dar si a faptului ca am vrut ca timpul in care Mosul  si Craciunita stau in centru sa fie destinat exclusiv copiilor. Am facut poze individuale in care am reusit sa surprindem bucuria copiilor iar parintii au fost incantati sa le primeasca.

Activitati destinate parintilor

Relatia cu parintii a fost mentinuta in permanenta . Au avut loc intalniri individuale care au avut ca obiectiv pe de o parte actualizarea/semnarea documentelor admnistrative si pe de alta parte o evaluare a gradului de satisfactie, a asteptarilor dar si a viziunii asupra parcursului pe terem lung al copilului.

Concluziile desprinse din cadrul acestor intalniri fac obiectul multor activitati cuprinse in cadrul planului de activitati al anului 2017 dar si al prezentarii catre  autoritati.

Deoarece ne-am confruntat cu o situatie dramatica in cazul  fam. Varsaru( Sebi Varsaru este in centru de 7 ani) care a ramas fara locuinta si pe care am ajutat-o in regim de urgenta sa plateasca chiria pentru 6 luni, am decis sa efectuam anchete sociale pentru toate familiile care au copii inscrisi in centru. Anchetele au demarat in luna noiembrie si au fost facute de un asistent social extern in baza unei colaborari.

Ne propunem ca rezultatele acestor anchete sa fie evaluate si interpretate in asa fel incat sa faca obiectul unor demersuri catre autoritati. Sunt familii: monoparentale, fara locuinta, familii care sunt in prag de colaps financiar si emotional si este important ca demersurile noastre sa fie insotite de informatii relevante  interpretatea profesionist.

 

Activitati de promovare a misiunii si a activitatii Centrului de zi Aurora

Perioada raportata a cuprins activitati intense de raportare catre sustinatorii centrului. In urma demersurilor initiate am fost vizitati si am prezentat atat activitatea curenta a centrului  cat si situatie dramatica a incluziunii scolare a copiilor cu dizabilitati.

Am participat la intalniri cu reprezentani ai partidelor polictice care au raspuns demersului initiat de catre ASCHF – R / Nationala. In cadrul acestor intalniri am prezentat situatia incluziunii scolare a copiilor cu dizabilitati neuromotorii severe si nevoia de coerenta in strategiile elaborate. Din pacate desi suntem de acord ca nu se produc schimbari majore in domeniul reformarii sistemului de invatamant (atat cel special cat si cel de masa), consideram ca nu exista vointa la nivel inalt de a face o schimbare radicala iar noi suntem solicitati, la fiecare schimbare politica sa prezentam „nevoile”. Atat timp cat intr-o gradinita de masa sunt minim 25 de copii in grupa cu 1 educator  este evident ca includerea unui copil cu dizabilitati la 3 ani in gadinita de masa este nefezabila… si vorbim doar despre un drept pe hartie si nu si in realitate: Dreptul la educatie!

Nevoile sunt clare, problema este ca 26 de ani ne-am invartit in cerc iar acum  copiii pe care i-am avut in centru pe parcursul clor 21 de ani de activitate au crescut sunt tineri/adolescenti si sunt  ACASA in grija unor familii care au imbatranit si care isi pun serios problemna ce se intampla cu copiii lor in cazul in care parintii cedeaza( avem cazuri de deces al parintilor).  Din multele propuneri pe care le-am facut, bazate pe nevoi rewale din teritoriu,  infiintarea centrelor ocupationale/ centrelor respiro reprezinta o prioritate pentru a creste gradul de imbunatatire a conditiei persoanei cu dizabilitati in Romania si a evita efectiv abandonul generat din cauze reale; imbatranirea parintilor si chiar si decesul lor.