Activitati destinate copiilor

Includerea unui copil cu dizabilitati intr-o structura educationala stimuleaza pe termen lung evolutia copilului, dar trebuie sa ne adaptam cerintelor speciale ale copiilor, determinate de severitatatea dizabilitatii: majoritatea utilizeaza fotoliul rulant, au autonomie limitata, mari probleme de limbaj, si prezinta o intarziere in diferite grade a dezvoltarii intelectuale.

Solicitarea pentru frecventarea centrului vine din partea parintilor care dincolo de greutatile pe care le au in viata de zi cu zi, isi doresc ca si copilul lor sa frecventeze o gradinita sau scoala, si sa petreca timp alaturi de alti copii de varse apropiate. Din pacate acest  lucru nu este in continuare posibil pentru copii cu dizabilitati neuromotorii, pentru ca gradinitele de stat nu primesc, nu sunt adaptate, nu au personal specializat pentru copii de varsta mica in fotoliu rulant, fara limbaj verbal si cu nevoi speciale complexe.

Fiecare copil cu dizabilităţi neuromotorii are nevoie de o stimulare timpurie complexa si adecvata particularitatilor sale psihoindividuale si de varsta. O etapa importanta in activitatea psihopedagogica cu un copil cu IMC este evaluarea, care se petrece initial odata cu integrarea sa in centru. Evaluarile psihopedagogice, ca si cele logopedice si kinetoterapeutice sunt baza constituirii  proiectelor de interventie personalizate. Sumarul acestor evaluari ca si obiectivele principale ale planurilor de interventie sunt comunicate si parintilor, care devin astfel partenerii echipei in munca de stimulare globala a copiilor.

Activitatile desfasurate in centru vizeaza educatia speciala, stimularea cognitiv senzoriala, kinetoterapia (recuperare motorie), logopedia (terapia tulburarilor de limbaj), socializare si nu in ultimul rand, transportul de la si catre domiciliu, o componenta cruciala a oricarei incercari de integrare a copiilor cu dizabilitati neuromotorii in structuri educationale.

Activitatea din centru se desfasoara pe doua paliere: in grup/clasa (intre 4-6 copii/grup)  si individual /sedinte de kinetoterapie, stimulare senzoriala si cognitiva si logopedie.

Copiii care frecventeaza centrul au desfasurat de-a lungul intregii perioade – 10 saptamani, dupa calendarul scolar- activitati educative conform planurilor de interventie personalizata care au inclus activitati in domeniile autonomiei personala, limbajului si comunicarii, activitati logico-matematice si psihomotrice.  Materialele de lucru sunt adaptate obiectivelor stabilite in cadrul proiectului de interventie personalizat.  Adaptarile necesare se refera la mobilizarea capacitatilor sau competentelor relativ la următoarele trei domenii: abilităţi gestice, captarea informaţiilor vizuale complexe, şi organizarea si achizitionare unor deprinderi de lucru. Adaptarea in acest sens a materialelor de lucru [de ex., marime imagine sau obiecte, grosime creioane, numarul de elemente pe pagina, etc], ca si a ritmului si continutului invatarii reprezinta o conditie a obtinerii achizitiilor educative.

Autonomia personala este facilitata si stimulata in permanenta, dar mai cu seama in momentul gustarii colective; copiilor li se ofera o gustare pe care sunt incurajati sa o serveasca in mod cat mai autonom.

 

Logopedia. In Centrul de zi Aurora majoritatea copiilor prezinta tulburari severe de achizitie a limbajului verbal, cu nevoi de amplificare a registrului de comunicare nonverbala.  Datorita normei limitate a profesorului logoped, terapia tulburarilor de comunicare derulate in centru are o particularitate: se insista mai ales pe ghidarea parintilor pentru ameliorarea functiilor de comunicare ale copiilor in vederea continuarii acestui program si acasa pentru a obtine ameliorarea  abilitatilor de ascultare, exprimare, cat si intarirea capacitatii atentionale si a achizitiilor cognitive.

In perioada raportata s-au desfasurat 95 sesiuni de logopedie.

Kinetoterapia face parte din procesul de recuperarea complexa a copilului cu dizabilitati neuromotorii. Activitatile individuale de kinetoterapie se desfasoara in ritm de 2-3 sesiuni saptamanale per copil, si constituie doar o terapie de sustinere a eforturilor familiei de a urma perioade de recuperare medicala efectuate in mediul medical. Acest an a adus si o noutate in cadrul sesiunilor, in sensul imbogatirii acestora cu elemente de ergoterapie, stimulare senzoriala si psihomotricitate. Centrul a reusit sa asigure desfasurarea zilnica a acestor sesiuni, astfel incat in perioada raportata saptamanal s-au desfasurat 340 de sesiuni individuale de kinetoterapie.

In centru se desfasoara din acest an scolar, sesiuni individuale destinate terapiei complementare ocupationale si recuperarii cognitive cu un psiholog educator. In aceasta perioada, scolara au avut loc 240 de sesiuni. Aceste activitati urmaresc pe de o parte stabilizarea atentiei, adaptarea graduala a copilului la desfasurarea unor sarcini dirijate, cat si consolidarea unor deprinderi in curs de achizitie.

Transportul efectuat de minibusul centrului  asigura in continuare buna desfasurare a tuturor activitatilor centrului, atat pentru activitatile cotidiene, cat si pentru cele de socializare in afara centrului; componenta de transport reprezinta o componenta-cheie a intregii activitati desfasurate in Centrul de zi Aurora datorita specificului dizabilitatii neuromotorii care implica mari dificultati de deplasare si in consecinta limitarea majora a participarii copiilor la viata scolara si sociala.

Minibusul centrului, Ford Tranzit,  [8+1 locuri] asigura transportul insotit al copiilor, efectuand 4 trasee zilnic in orarul 7.30-16.30. Copiii, domiciliati in sectoarele 2 si 3 ale capitalei, sunt preluati si predati de la si la puncte de intalnire convenite impreuna cu parintii. In perioada raportata au fost efectuati  in programul de transport 5500 km .

 

Activitatile de socializare urmaresc dezvoltarea competentelor de viata independenta ale  copiilor, cat si relaxarea si oferirea unor momente de joaca si de amuzament. Centrul organizeaza in timpul saptamanilor de cursuri – iesiri cu copiii in spatii publice  ale orasului sau/si ca iesiri ocazionale organizate in comun cu elevii din diverse scoli generale sau speciale colaboratoare. Aceste activitati sunt alese cu grija, in functie de varsta, capacitatea de adaptare, intelegere si de a se bucura a copiilor participanti, astfel incat au loc tipuri diferite de iesiri cu grupe diferite de copii.

In aceasta perioada s-a organizat o dimineata de cursuri comune cu clasa a III-a A a Scolii Gimnaziale Speciale nr.5. In saptamana care a urmat, elevii acestei clase au sosit in centrul de zi Aurora si s-au alaturat activitatilor desfasurate de grupul copiilor cu dizabilitati neuromotorii. La venirea primaverii insorite,  iesirea in parcul Herastrau a bucurat atat copiii, cat si echipa : ne-am jucat cu panza de parasuta si mingi, cu popice, am servit o gustare si ne-am bucurat de aerul curat, cerul insorit, florile colorate si copacii inverziti.

 

Activitati destinate parintilor se intind pe un spectru destul de amplu. De la informare si suport, la consiliere si orientare in legatura cu demersurile necesare obtinerii unor drepturi, de schimburi de experienta intre parinti si activitati de destindere si relaxare.

In aceasta perioada s-au desfasurat 12 intalniri directe cu profesorii psihopedagogi, destinate discutiilor despre rezultatele interventiei asupra copilului, alaturi de specialistii in recuperare- kinetoterapeut, logoped, in scopul indrumarii parintii in sustinerea procesului de recuperare si oferirii unui suport in cautarea celor mai bune solutii de tratament si recuperare pentru copii. In luna februarie a avut loc si o reuniune a parintilor copiilor care frecventeaza si a celor care au frecventat in trecut  centrul, pentru a discuta aspecte legate de planificarea si organizarea taberei de vara.

Cu ocazia Zilei Internationale a Femei, sambata 5 martie, echipa a initiat, organizat si oferit suportul financiar pentru organizarea petrecerii mamicilor, la restaurantul elegant „Casa Jenilor”. Atmosfera a fost extrem de calda si prieteneasca, iar petrecerea a durat peste 6 ore.

In aceasta perioada a fost initiat si un grup de crestere a competentelor parentale, organizat si moderat de un psiholog. In perioada raportata s-au desfasurat intalnirile grupului copiilor mai mari din centru. Intalnirile s-au desfasurat in 8 sesiuni tematice: stiluri parentale, dorința de apartenență a copiilor, încurajarea comportamentelor pozitive, nevoia copiilor de a se simți valoroși, ineficiența pedepselor, încurajarea copiilor și nevoia acestora de a se simți ascultați, nevoia de a avea opțiuni și de a lua decizii, grija părinților față de ei înșiși. Mamele participante -8- au beneficiat  la cerere si de intalniri individuale, iar in viitor vor continua sa se revada la intervale mai mari ca grup de autosuport.

Activitati destinate scolilor partenere

In aceasta perioada au fost initiate colaborarile cu 2 scoli partenere: Scoala Gimnaziala nr.81, Liceul Teoretic „Al. Vlahuta”. Profesorii claselor cu care colaboram au planificat actiuni comune in aer liber la venirea primaverii.

In Scoala Gimnaziala Speciala nr.5 s-au desfasurat activitati de abilitare manuala si o ora de sport si joaca in sala de sport a scolii. Entuziasmul copiilor din Centrul de zi Aurora a fost surprinzator in cadrul oferit de sala de sport si profesorii de gimnastica : saltele, mingi, bancute si mingi.

La numai cateva zile mai tarziu, clasa III A din Scoala Gimnaziala Speciala nr.5 a sosit in centru si alaturi de copiii si profesorii centrului au desfasurat activitati culinare, pregatind ca desert, bomboane de ciocolata.

 

Poveste de success / Testimonial

Sosirea lunii martie a prilejuit pregatirea multor martisoare destinate mamicilor, pe care le-am daruit cu drag mamicilor. Cu mic cu mare, ajutati si ghidati de profesoare, am reusit sa confectionam daruri colorate.

Petrecerea de 8 martie a mamicilor a fost pregatita din timp: locatie, meniu, muzica de dans, etc. S-a facut totul pentru ca mamele sa uite pentru cateva ore de grijile lor curente, de datoriile de mame si sotii, pentru a se simti cu inima usoara si si sufletul plin de bucurie.

Si in dupa amiaza de sambata 5 martie, ne-am reunit la Restaurantul Casa Jienilor, si am petrecut ore minunate – de la 16 la 22!

 

Din mesajele primite din partea mamicilor :

 

«  Multumim mult de tot pentru aceste minunate ocazii, in care ne oferiti cu atata grija si generozitate ocazia sa uitam pentru putin timp grijile si problemele curente. Evident ca m-am simtit extraordinar la petrecere:

– In primul rand m-am bucurat enorm sa revad mamicile, multe dintre ele prietene de-ale mele, pe unele, dupa cateva luni bune in care fiecare nu si-a mai vazut capul de probleme;

– Am stat la masa “ca o doamna”, intr-un restaurant frumos unde am fost servita si respectata … ;

– Am dansat, a fost atmosfera frumoasa, fetele relaxate, ne-am “gatit” si noi ca niste frumoase ce suntem……..

Am uitat cateva momente ca suntem de 10 ori mamici, ca suntem gospodine, angajate, etc si ne-am bucurat de viata ».

 

« Cum ziua femei se celebreaza in jurul unei mese mai deosebite, anul acesta Centrul  de zi Aurora ne-a oferit din nou acest prilej.  Masa ne astepta , atmosfera din local era deosebit de placuta, cu muzicantii care cantau tot timpul cu vocea sau  muzica de fundal care a fost destul de bine aleasa, ceea ce a contribuit la starea de relaxare.

Personalul foarte amabil, eficient si profesionist ne-a servit promt si respectuos. Interiorul era decorat   cu gust si curat.   Mancarea a fost  buna , portiile mai mult decat indestulatoare, iar licoarea lui Bachus aleasa cu bun gust. Atmosfera a fost completata si de oamenii minunati care au participat la acest eveniment, doamne pline de energie, cu chef de distractie, parca neobosite si pline de griji. A fost frumos sa  te simti bine printre  “ai tai” cum as putea spune, sa simti ca traiesti, sa zambesti din tot sufletul si pentru putin timp sa fii tu si numai tu. Pentru cateva ore ne-am desprins de viata cotidiana , am dansat, am avut ocazia sa schimbam idei, pareri, am putut discuta liber despre subiectele care ne macina zilnic, a fost ceva de vis, ceea ce pentru unii inseamna banalul.

Va multumesc pentru gestul nobil , acela de a fi alaturi si de parintii copiilor cu handicap. Bunatatea sufleteasca pe care ne-ati daruit-o ne-a impresionat si am simtit ca nu suntem singuri. »