Avand in vedere ca luna iulie este o luna de vacanta scolara a copiilor si in acest an am profitat din plin si am realizat igienizarea imobilului si pregatirea casei pentru noul an scolar. A fost zugravit intregul imobil in interior, au fost montate camere de supraveghere in toate salile utilizate in lucrul cu copiii si aparate de aer conditionat in clase. Au fost igienizate si reparate fotoliile rulante si materialele ajutatoare care ne sunt de mare folos in timpul activitatii directe.

 Activitatile directe cu copiii din aceasta perioada

Luna septembrie a debutat cu reunirea echipei care a avut misiunea sa pregateasca materialele de lucru utilizate in activitatea cu copiii – fise de evaluari, fise de lucru individual, tinand cont ca in centru materialele sunt adaptate pentru fiecare copil, chiar daca sunt cuprinsi in aceeasi grupa.

Am fost extrem de bucurosi sa intampinam copiii pentru deschiderea anului scolar si sa reincepem activitatile impreuna cu ei – educatie speciala, kinetoterapie, logopedie si activitati de stimulare.

Copiii care frecventeaza centrul sufera de dizabilitati neuromotorii severe. Le sunt afectate functiile motorii,  cognitive si senzoriale. Activitatea de stimulare globala este esentiala in procesul complex de recuperare a acestor functii. Achizitiile sunt lente si impun o coerenta a activitatii. Din acest motiv, dupa vacanta, dupa o intrerupere a lucrului direct, copiii sunt reevaluati si sunt stabilite obiectivele de lucru, obiective incluse in proiectul de interventie personalizat. Aceste obiective sunt urmarite atat in cadrul activitatii de la clasa, cat si la logopedie si kinetoterapie.

Domeniile principale de interventie psihopedagogica sunt: autonomie personala, limbaj si comunicare, aspecte logico-matematice si psihomotricitate. Scopul interventiilor de educatie speciala este de a exersa capacitati de captare a informatiilor vizuale complexe, organizare si achizitionare a unor deprinderi de lucru si abilitati gestice. Autonomia personala este stimulata in toate secventele de activitate, iar momentul gustarii este unul esential pentru acest aspect, copiii fiind incurajati sa serveasca gustarea in mod cat mai autonom. Ca si exemplu de „instrument” folosit in stimularea autonomiei personale este important sa va spunem ca fiecare copil are propria tava pe care ii este pusa gustarea. Ca truc, tavile achizitionate au fost alese cu imagini din desene animate, alegand imaginea potrivita pentru fiecare copil, fapt ce a produs bucurie si dorinta de a se implica in a manca singur – efectul dorit.

Sesiunile de logopedie si kinetoterapie au fost reluate iar micutii nostri elevi sunt extrem de sarguinciosi si participa cu placere la sedinte, mai ales ca au o relatie extrem de frumoasa cu Marian si cu Ana, terapeutii nostri care s-au „lipit” de copii, personalizand fiecare moment alaturi de ei.

In perioada raportata au fost efectuate 63 de sesiuni de evaluare si terapie kinetoterapie, 21 sesiuni de evaluare si terapie logopedica, si 17 sesiuni de stimulare senzorial-cognitiva.

In aceasta perioada, numarul de sedinte este mai redus, activitatea desfasurandu-se incepand cu 12 septembrie.

Transportul efectuat de minibusul centrului  a asigurat in continuare buna desfasurare a tuturor activitatilor cotidiene ale centrului. Minibusul centrului, Ford Tranzit  [8+1 locuri], a asigurat transportul insotit al copiilor, efectuand 4 trasee zilnic in orarul 7.30-16.30. Copiii au fost preluati si predati in saptamanile de cursuri de la si la puncte de intalnire convenite impreuna cu parintii.  Programul de transport a insumat in luna septembrie 2.800 km.

Activitatile de socializare

In perioada 25 iunie – 11 iulie a avut loc Tabara de vara pentru copii si familii de la Caciulata. Aceasta s-a desfasurat in 2 serii, avand in total 145 de participanti: copii cu dizabilitati, frati, surori, mamici, tatici, bunici. In acest fel, copiii au avut ocazia sa se joace cu totii, impreuna cu fratii si surorile, alcatuindu-se astfel grupuri de joaca cu activitate intensa. Piscina a constituit atât o atractie pentru cei mici, cât şi pentru tineri care au renunţat la fotoliul rulant şi au petrecut mult timp în apa termală, extrem de benefică pentru afecţiunile locomotorii.  Mai mult, dacă în fotoliul rulant sunt dependenţi de un adult, în apă indiferent de gradul de spasticitate pe care îl au s-au simţit liberi, au fost autonomi şi curajoşi!

Activitati destinate parintilor

Dintre cei 145 de participanti la tabara de la Caciulata, 68 au fost mamici si tatici. De ce acest proiect este foarte solicitat de parinti? Deoarece copiii se simt bine alături de colegi, fraţii şi surorile  au “crescut” împreună şi abia aşteaptă să se întâlnească, pentru că parintii sunt lipsiţi de griji timp de 8 zile şi reuşesc să se relaxeze şi să iasă din rutina zilnică care nu poate fi descrisă (24 de ore din 24 copiii sunt dependenţi de un adult şi este extrem de dificil, mai ales în cazul tinerilor unde mămicile au probleme de sănătate şi nu mai reuşesc să iasă din casă decât pentru urgenţe medicale). Se leaga prietenii si conexiuni intre parinti, care se sprijina reciproc in confruntarea cu probleme similare.

Inceputul anului scolar presupune intalniri cu fiecare parinte in parte, pentru indrumare si pentru realizarea actelor administrative necesare. Acestea au fost pregatite in luna septembrie, impreuna cu toate actele necesare – contract, regulament, acorduri etc. In cadrul acestor intalniri parintii aduc informatii importante despre evolutia copiilor, dar si despre anumite forme de manifestare in mediul familial diferite fata de ceea ce vedem noi in centru iar aceste informatii sunt „predate” profesorilor pentru a reusi sa intocmim obiective reale in PIP –uri (proiecte de interventie personalizate).

Doi dintre cei 23 de copii inscrisi anul trecut in Centrul de zi Aurora au fost transferati, iar familiile acestor copii au fost sprijiniti si indrumati catre CMBRAE (Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala), respectiv CJRAE (Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educationala Ilfov), pentru orientare scolara.

Motivele pentru care au plecat cei 2 copii din centru sunt diferite;  pentru P.T. plecarea a fost in sens pozitiv, catre o structura de invatamant special unde ii sunt acoperite nevoile, pentru B.M., orientata in prezent cu invatamant la domiciliu datorita unor forme de manifestare severa in raport cu ceilalti copii, inca lucram cu familia pentru a gasi cea mai potrivita solutie.

Activitati de promovare a misiunii si a activitatii Centrului de zi Aurora

In luna septembrie, sustinatorii centrului au primit prin corespondenta electronica imagini si relatari despre actiunea de socializare de la Caciulata, despre proiectul de hidrokinetoterapie si despre deschiderea anului scolar 2016-2017.

Incluziunea scolara a copiilor cu dizabilitati este inca departe de a reprezenta o normalitate si din acest motiv ni se pare important ca in corespondenta catre sustinatori sa prezentam prima zi de scoala a celor 21 de copii cu dizabilitati neuromotorii severe ca pe un rezultat al muncii noastre sustinuta de firme din sectorul privat si implicit Fundatia United Way.

Suntem extrem de mandri de cei 21 de ani de activitate directa cu copiii cu dizabilitati neuromotorii deoarece am acoperit constant o nevoie reala si o lipsa acuta in sistemul de invatamant de stat, fapt ce reprezinta un rezultat deosebit pentru un ONG care poate functiona doar cu ajutorul sustinerii primite.

In perioada raportata au primit materialele noastre 175 de firme si 600 de persoane care au redirectionat prin intermediul formularelor 2% fonduri catre noi.

 

Poveste de success / Testimonial

 Ana Cosmina Marica este cel mai nou membru al echipei noastre. Ea ni s-a alaturat in septembrie si realizeaza sedinte individuale de stimulare cognitiv-senzoriala. Iata ce spune dupa aproape o luna de lucru cu copiii nostri :

« Din prima clipa in care am intrezarit zambetul sincer pe chipul unuia dintre micuti am stiut ca aici este locul unde pot face o diferenta. Caldura si deschiderea cu care m-au primit cei mici mi-au insufletit zilnic orele petrecute aici la Centrul de zi Aurora. Fiecare dintre ei poarta o aura ce lumineaza micul cabinet de logopedie unde desfasuram sedintele individuale. Fie ca lucram la un colaj sau la o tema cu grad sporit de dificultate, stradania lor face ca totul sa para o joaca si abia ca imi pot da seama cand trece o sedinta. O mica incurajare pare sa trezeasca in ei o forta ascunsa care ma copleseste uneori si ma tine umila in fata curajului si perseverentei de care ei dau dovada zi de zi.

Ajunsa initial la centru nu banuiam ce energie minunata avea sa ma inunde odata cu intrarea copiilor in salile de clasa si apoi la mine in cabinet. Acum, in timp ce scriu aceste randuri, ma gandesc pe rand cu un drag imens la relatiile unice pe care le-am legat cu ei in doar o scurta luna. Sunt norocoasa ca pot reexplora lumea cu ajutorul lor, fiind totodata dascal, dar si invatacelul lor.

Toti cei de aici de la centru sunt asemenea copiilor de care sunt inconjurati, oameni primitori, calzi, pregatiti si determinati. Este o onoare pentru mine sa fac parte din acest colectiv ce pune mai presus de orice fericirea si dezvoltarea armonioasa a micutilor si voi continua sa imi utilizez toate cunostintele si energia pentru a ma ridica la inaltimea stachetei ridicate de acestia. »